Zvláštní zařízení made in RA
Asfaltovou lesní cestu, po které je vedena červená turistická trasa od železniční stanice Mimoň směrem k……, přehrazovalo jihozápadně od Jeleního vršku „zvláštní zařízení“. Kdo ale teď očekává unikátní nález závory Ipen, bude zklamán. Jednak se jedná o zařízení podstatně mladší, podstatně primitivnější a už vůbec ne sloužící k ochraně obyvatel České kotliny. Přihořívá? Ano, jedná se o stavbu Rudé armády z doby, kdy „spravovala“ vojenský prostor Ralsko. Zároveň ale může sloužit jako příklad dřevozemní stavby na přehrazení komunikace. Pro popis stavby používám klasickou orientaci používanou pro opevnění-Levé a pravá strana je určena z pohledu obránce, tedy z týlu.
Silnice je přehrazena v plochém a zalesněném terénu. Les pravděpodobně už v době vzniku tvořil dostatečnou překážku znemožňující objetí překážky. Po obou stranách cesty byly postaveny ze silných kmenů smrku asi 3m dlouhé stěny kolmé ke komunikaci. Vytvořeny byly vždy trojicí zaberaněných kmenů, mezi které byly vloženy zřejmě vždy 4 vodorovné kmeny. Celek pak byl stažen hladkým drátem a možná i vyplněn zeminou. Od levé stěny byly rovnoběžně s cestou položeny další několik metrů dlouhé kmeny. Pokud tomu tak bylo i na druhé straně, vznikl jakýsi turniket, kde bylo možno kontrolovat projíždějící vozidla. Vlastní cesta se uzavírala „španělskými jezdci“ vyrobenými z kulatiny a propletených ostnatým drátem.
Provedení napovídá, že se jednalo spíše o kontrolní než bojové stanoviště. Zábrana mohla být účinná proti osobním nebo nákladním automobilům, těžší technika by si s ní nejspíš lehce poradila. V okolí jsem nenalezl ani žádné stopy po nějakých okopech. Je možné, že předsunutá hlídka byla v okopech u výkopu lehkého objektu č. 5 z předválečného úseku R-1 Mimoň, který se nalézá nedaleko silnice. Nedochovaly se ani stopy po nějakém přístřešku.
O tom, že v tomto prostoru ale naši „ochránci“ nehodlali trpět nějaký neschválený pohyb vozidel, svědčí i prostor křižovatky v týlu popisované zábrany. Po stranách cesty lze nalézt nejen další hnijící „španělské jezdce“, ale i mohutnější „ježky“ vyrobené opět kmenů. Ani tady jsem ale nějaká další obranná zařízení nenalezl.
PRAMENY
-vlastní průzkum 2004-2012